akceptacja

Zachowanie pozytywnego myślenia w trudnej sytuacji życiowej

Za pozytywne myślenie uznaje się optymistyczne postrzeganie świata zewnętrznego oraz przebytych życiowych doświadczeń, a także przychylną wizję interpretacji własnej osoby w oczach osób z najbliższego otoczenia. Odpowiednie nastawienie dodaje sił, pobudza do życia oraz wprawia w pozytywny nastój, ponieważ regularnie odczuwany entuzjazm przyczynia się do wydzielania endorfin, czyli hormonów szczęścia.

Optymizm w kryzysie

Zmartwień, cierpienia, bólu, choroby czy straty nie da się niestety uniknąć, niezależnie od dobrej woli oraz wiary w powodzenie. Nieprzyjemne zdarzenia z życia mogą bardzo skutecznie odcisnąć piętno na ludzkiej psychice. Jednak współczesna psychologia dowodzi, że zachowanie pozytywnego myślenia jest możliwe również w trudnych sytuacjach życiowych. W takiej formie nie stanowi ono wcale sposobu na ucieczkę od cierpienia oraz oszukiwanie bliskich i samego siebie. Może być jednak bardzo pomocne w przetrwaniu trudnych chwil.

Droga do akceptacji

Życie nie składa się z samych przyjemności. Dlatego, aby docenić jego wartość, konieczne jest wyrażenie zgody oraz akceptacji na doświadczanie różnych trudności. Nie należy jednak kontemplować bólu zbyt mocno, obnosić się ze swoim cierpieniem oraz epatować malkontenctwem w kierunku innych ludzi. Pozytywne myślenie pozwala na wyciągnięcie wniosków z każdej, nawet tragicznej sytuacji. Negatywne przeżycia mogą w ten sposób zyskać sens oraz zmotywować do zmian. Akceptacja zaistniałej sytuacji pozwoli tym samym na zrozumienie, jak być szczęśliwym oraz jak podejmować mądrzejsze decyzje życiowe.